Het grote EGR topic. (problemen,schoonmaken,afsluiten)

Alles over de techniek van de 3L.

Het grote EGR topic. (problemen,schoonmaken,afsluiten)

Berichtdoor dj.verhulst » 05 Sep 2007 11:10

Bij de andere TDI's van VAG
is het lonend om de EGR af te doppen
De uitlaatgas circulatie te blokeren ,, hier door word er geen uitlaat gas meer in het inlaat traject gelaten ..

bij de 1.9 modellen geeft dat iets meer vermogen iets lager verbruik door dat de cilindervulling en de verbranding beter verloopt.
De motor loopt wat soepeler en pakt beter op...

En omdat er met open EGR er veel roet neer slag zich afzet in het inlaat spuitstuk is dat ook niet geweldig .... er ontstaat bij het kleppenhuis een dikke laag smurie ......

En bij TDI's die matige verstuivers hebben , word de tolleratie rookmeeting verder op gelegt omdat er nauwelijk roet ontstaat

EGR is er om het NOX/HOX gehalte naar beneden te krijgen, er ontstaat wel meer roet maar zo kon men eenvoudig aan de eisen voldoen

de TDI van na 2003 kan je niet zomaar afdoppen, dat moet software matig gebeuren ,, met vag com kan je die voor 85 % dicht zetten

Heeft iemand van de club dit wel eens gedaan ???
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
dj.verhulst
Nieuw op het forum!

Berichtdoor 3L-Master » 05 Sep 2007 22:12

Ik heb laatst iemand gehad die dit gedaan had. Elektronisch aangezien hij de uitvoering met elektrische EGR had. Degene met vacuumgestuurde EGR kan deze gewoon afstoppen en kijken ofdat er na ruim 100km het motorlampje gaat branden zo niet dan is het gewoon geen probleem.
Gebruikers-avatar
3L-Master
3L-amateur

EGR regeling.

Berichtdoor Marianneke » 05 Jun 2008 06:17

Er wordt door de deskundigen onder u gesproken over EGr regeling,
wat is dit precies.
Groet Marianneke
Marianneke
3L-beginner

Berichtdoor Niels » 05 Jun 2008 23:22

De EGR is een klep in het uitlaatsysteem van moderne motoren die de inlaatlucht van de motor kan bijmengen met uitlaatlucht. Dit doet de regeling alleen als er nog onverbrande brandstofresten in de uitlaatgassen zijn te vinden. Bij een normale belaste motor staat de klep gewoon dicht.
Bij deze regeling is een hele reeks onderdelen betrokken. Sensoren in de motor stellen vast of het zin heeft de klep te openen. Zo ja dan gaat een electrisch signaal naar een vaccuumklepje (ziet eruit als een fotorolletje met een slangetje). Dit klepje is aangesloten op een centrale vaccuumleiding die ook de turbo en de rembekrachtiging bedient.
Het vaccuumklepje is via een 1 cm dik rubber slangetje verbonden met de feitelijke EGR-klep. Dit is een vuistgroot onderdeel dat een kruispunt vormt tussen de luchtinlaat en uitlaat.
Je voelt hem al aankomen: al deze onderdelen kunnen stuk gaan. Een losgefloept slangetje is de goedkoopste storing, een kapotte motorcomputer is de duurste.
O ja, als de motorcomputer merkt dat er iets niet klopt, zoals geen meetbaar effect van een verder opengestuurde klep o.i.d. dan activeert hij de noodloop. Er is ook goed nieuws, want de computer onthoudt wat er niet goed was. De garage kan dat voor je uitlezen. Met een verloopkabeltje van 20 euro en een laptop kan je het ook zelf.
Niels
Betalend Lid

Berichtdoor TDi driver » 20 Apr 2009 10:27

3L-Master schreef:Ik heb laatst iemand gehad die dit gedaan had. Elektronisch aangezien hij de uitvoering met elektrische EGR had. Degene met vacuumgestuurde EGR kan deze gewoon afstoppen en kijken ofdat er na ruim 100km het motorlampje gaat branden zo niet dan is het gewoon geen probleem.

Ik ben aan het zoeken geweest en heb iets gevonden waar in staat dat je alleen het bovenste slangetje op de klep hoeft af te doppen.

Ik had namelijk laats de inlaatslang los getrokken, en wat een plakzooi in het spruitstuk trof ik aan. Het hele klepje zat vol met smeer.

Als het verder geen kwaad heeft wil ik die EGR wel afdoppen, maar kan datr bij onze 3l wel?
3L ??? In een lupo ??? ..... en graag met automaat.
Gebruikers-avatar
TDi driver
Garage

Berichtdoor TDi driver » 20 Apr 2009 10:27

3L-Master schreef:Ik heb laatst iemand gehad die dit gedaan had. Elektronisch aangezien hij de uitvoering met elektrische EGR had. Degene met vacuumgestuurde EGR kan deze gewoon afstoppen en kijken ofdat er na ruim 100km het motorlampje gaat branden zo niet dan is het gewoon geen probleem.

Bij de 3l is het toch ook vacuum gestuurd dus het moet denk ik wel kunnen.

Als dit kan heb je teminste niet van die aanslag in je inlaatkanaal.
Gebruikers-avatar
TDi driver
Garage

Berichtdoor Niels » 20 Apr 2009 21:43

Bij mij is de EGR afgedopt (plug in de slang). Het vaccuumsysteem werkte wel, maar de betreffende eindtrap in de ECU was stuk. De ECU is een duur onderdeel, dus daarom is het zo maar opgelost.
Geen probleem. Ik merk geen verschil.
Niels
Betalend Lid

Berichtdoor JHL » 04 Mei 2009 22:42

Niels schreef:Bij mij is de EGR afgedopt (plug in de slang). Het vaccuumsysteem werkte wel, maar de betreffende eindtrap in de ECU was stuk. De ECU is een duur onderdeel, dus daarom is het zo maar opgelost.
Geen probleem. Ik merk geen verschil.

Met deze oplossing heb je wel kans dat door vervuiling de klep altijd openstaat en niet meer gesloten kan worden door het vacuumsysteem. Dan kan je er beter een plaatje tussen zetten om problemen te voorkomen.

Zelf heb ik alleen een plaatje aan de inlaatzijde ertussen. De computer merkt er niets van maar iig een fijn idee dat er geen roet meer door de motor word aangezogen.
Gebruikers-avatar
JHL
Betalend Lid

Berichtdoor Niels » 05 Mei 2009 21:38

Weet je dat zeker ? Ik heb begrepen dat de klep met behulp van vaccuum (= externe kracht) opengetrokken moet worden. In de natuurlijke stand is de klep gesloten. Haal je het slangetje eraf of dop je deze af dan kan de klep niet meer geopend worden - en kan er dus ook geen roet in de inlaat komen.
Of mis ik nu iets ?
Niels
Betalend Lid

Berichtdoor BasKras » 05 Mei 2009 22:57

Niels,
Waar kan ik het verloop kabeltje kopen om de lupo uit te lezen? En heb ik nog meer nodig? ik heb al een laptop? :)
BasKras
Nieuw op het forum!

Berichtdoor Niels » 06 Mei 2009 14:45

Uitleeskabeltjes kun je voor 15 à 20 euro kopen op marktplaats.nl
Zoek maar eens onder VAG-com. Aan de ene kant zit een stekker die achter de asbak in het uitleescontact past. De ander kant is een USB connector voor je computer gemonteerd.
Verder heb je een laptop en software nodig. Voor de software verwijs ik je graag door naar de website van Gerrit Speek: www.gerritspeek.nl

Kijk ook even verder op het forum. Er is nog wel meer over te vinden.
Niels
Betalend Lid

Berichtdoor Lupofan » 07 Nov 2009 00:01

Binnenkort ben ik ook van plan om de EGR klep dicht te maken. Op marktplaats heb je een aantal pakkingen die speciaal gemaakt zijn om de slangen dicht te maken. Katalysator weghalen is ook een optie maar dan zit je weer met de APK of zal een roetmeting wel meevallen.
Gebruikers-avatar
Lupofan
3L-amateur

Berichtdoor TDi driver » 07 Nov 2009 21:13

Lupofan schreef:Binnenkort ben ik ook van plan om de EGR klep dicht te maken. Op marktplaats heb je een aantal pakkingen die speciaal gemaakt zijn om de slangen dicht te maken. Katalysator weghalen is ook een optie maar dan zit je weer met de APK of zal een roetmeting wel meevallen.

Het doel van de EGR is er om de piektempraturen van de motor te verlagen, waardoor de motor dus minder stikstofoxiden (Nox) produceert.

Ik denk dat je niet echt veel meer vermogen behaalt door de klep af te dichten, want als het goed is gaat hij alleen open bij deellast en daar heb je aan vermogen niet zoveel.
Laatst gewijzigd door TDi driver op 17 Apr 2010 23:20, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
TDi driver
Garage

Berichtdoor JHL » 08 Nov 2009 13:52

EGR afdichten geeft niet meer vermogen dan je standaard al had. Maar die EGR helpt wel lekker om de luchttoevoer dicht te stoppen met roet. Als je dat schoonmaakt en de EGR afdicht zit je weer op je orginele vermogen.

Lupofan schreef:Binnenkort ben ik ook van plan om de EGR klep dicht te maken. Op marktplaats heb je een aantal pakkingen die speciaal gemaakt zijn om de slangen dicht te maken. Katalysator weghalen is ook een optie maar dan zit je weer met de APK of zal een roetmeting wel meevallen.

Ik weet niet of die "speciale" pakkingen nog een "speciaal" hoger prijsje hebben, maar ik heb we bij mij gewoon een metalen plaatje aan de inlaat kant tussen gezet met een normale pakking voor dat punt. De pakking hoeft niet anders te zijn dan de gewone en die kun je dan ook als model gebruiken om het plaatje te maken.
Gebruikers-avatar
JHL
Betalend Lid

Berichtdoor Joman » 06 Jan 2010 18:18

Dré schreef:Mijn EGR heb ik niet dichtgemaakt, maar helemaal verwijderd, inclusief alle bijbehorende slangen (wel aansturing-slangaansluitingen even dichtmaken natuurlijk) en ook meteen het inlaatspruitstuk schoongemaakt.
Dit was voor 50% dichtgekoekt met zwarte drab door die (stomme) EGR.
Op de opening in het uitlaatspruitstuk heb ik een 4 mm dik stalen plaatje geschroeft.
De auto rijdt net zo goed als anders en produceerde bij de roetmeting van de APK (bij de RDW) zo weinig roet dat de keurmeester twijfelde aan de werking van zijn meter ! Wat dat betreft een verbetering dus.

Krijgen we dadelijk geld toe, motorrijtuigenOntlasting :roll: ehmm :)

Hoop kenners hier, leuk om te lezen (leren)

Is het verstandig om de inlaatslang los te trekken, en wat een plakzooi in het spruitstukte (klepje vol met smeer) te laten verwijderen prefentief.

Of is dit iets wat een vak garage al doet standaard?
Joman
3L-beginner

Berichtdoor JHL » 06 Jan 2010 18:43

Joman schreef:Of is dit iets wat een vak garage al doet standaard?

Nee maar je kunt er volgens mijn wel voor naar Jos
http://www.jbautoservice.nl/jb-tdi-tuning/vragen-over-onze-producten-en-diensten/6/neem-contact-op-met-jos
Gebruikers-avatar
JHL
Betalend Lid

Berichtdoor Joman » 13 Jan 2010 01:41

Dré schreef:
JHL schreef:
Joman schreef:Of is dit iets wat een vak garage al doet standaard?

Nee maar je kunt er volgens mijn wel voor naar Jos
http://www.jbautoservice.nl/jb-tdi-tuning/vragen-over-onze-producten-en-diensten/6/neem-contact-op-met-jos

Ik heb zelf een dummy gemaakt op de plek waar mijn EGR zat zodat de dikke inlaatslang links van de EGR weer gewoon past.
rechts maakt de dummy gebruik van een stukje van de originele EGR, waar ik de bevestigingsflens van heb gebruikt.
Jos heeft plaatjes om de originele EGR dicht te maken, maar laat de vlinderklep gewoon zitten (kan ook geen kwaad, maar bij mij is alles helemaal open en leeg, hij ademt vrij uitsluitend frisse lucht !

als je een keer zin heb, een fotootje is welkom.

altijd handig als we het hebben over technische zaken om dat er bij te pakken. Je zou eigenlijk vanuit de site alle onderdelen als een soort smilie moeten kunnen toevoegen :lol:
Joman
3L-beginner

Re: EGR regeling.

Berichtdoor TDi driver » 17 Apr 2010 23:26

Wat is het nut van de koelslangen langs de EGR buis?

Is dat er nu juist voor om het koelwater op te warmen, of om de EGR gassen af te koelen?
Gebruikers-avatar
TDi driver
Garage

Berichtdoor TDi driver » 21 Apr 2010 00:30

Nadat ik alle voordelen had gelezen over het afdoppen van de EGR heb ik de boel nu ook afgedopt. In eerste instantie wilde ik eens nader gaan bekijken hoe vuil het inlaatsysteem nu was, maar na het los nemen van de inlaatslang ,die voor de EGR zit, bleek het EGR gedeelte wél erg vuil te zijn. Toen ik dat zag werd ik nieuwsgierig en heb ook de EGR los gehaald ,en wat blijkt het inlaatspruitstuk zat gewoon voor 50% verstopt met zwarte kool. Nou dat kan toch niet gunstig zijn voor de luchtstroming voor de motor. Tevens zat onder het EGR klepje ook veel aanslag dus de kans op stroring is ook aanwezig.

Een metalen plaatje met pakking voor de EGR kost op marktplaats zo´n 15 euro, dat ging hem niet worden, want ik had de auto de volgende dag weer nodig en had geen zin in dubbel werk. Wat ik gedaan heb is twee plaatjes uitgesneden uit een blad metaal, één plaatje dicht nu de EGR doorlaat af (dus onder het klepje), en het ander plaatje dicht de uitlaatzijde af. Dit kan doordat er aan bij de kanten een pakking zat. Je houdt dus een loze ruimte over.

Met het sleutelwerk was ik in een uurtje klaar maar met het schoonmaken van het spruitstuk en de EGR-doorlaat daar ben ik wel 3 mee uur druk geweest, waarbij je toch ook wel erg zwarte handen krijgt. Het resultaat is dat alles in het inlaatgedeelte nu weer brandschoon is. Ik moet zeggen dat de auto na 60 kilometer gereden te hebben zuiniger lijkt te lopen. Ik rij nu 3.3 eerder reed ik 3.8 maar goed het moet de komende weken nog blijken of hij ook daadwerkelijk zuiniger is. (Het zuiniger lopen is niet het uitgangspunt van het afdoppen voor mij, maar meer dat het inlaatgedeelte nu schoon blijft.)

Voordelen zijn:
De motor creéert minder roet
Beter luchtstroom doordat de kanalen niet vertopt gaan zitten waardoor hij waarschijnlijk ook zuiniger wordt
Minder kans op storing (EGR klep kan vast gaan zitten door aanslag)

Nadelen:
De motor komt minder snel op tempratuur door het ontzien van de warme uitlaatgassen
De piektemperatuur bij deellast is waarschijnlijk hoger door een armer brandstofmengsel. Normaal zorgen de uitlaatgassen voor een verlaagde piektempratuur, waardoor als gevolg minder koolstofmonoxide.
De interieurkachel zal minder snel warmte afgeven bij koud weer want de waterslangen lopen langs het EGR-buisje.

De nadelen van het afdoppen van de EGR lijken mijn geen problemen op te leveren.

Helaas geen foto's gemaakt, maar alles zat onder de koolaanslag zelfs tot bij de kleppen in de cilinderkop aan toe. Ik ben tevereden met het resultaat.
Gebruikers-avatar
TDi driver
Garage

Re: Kan je de EGR afdoppen bij een 3L ?? leverd dat ook wat

Berichtdoor TDi driver » 21 Apr 2010 01:04

Nadat ik alle voordelen had gelezen over het afdoppen van de EGR heb ik de boel nu ook afgedopt. In eerste instantie wilde ik eens nader gaan bekijken hoe vuil het inlaatsysteem nu was, maar na het los nemen van de inlaatslang ,die voor de EGR zit, bleek het EGR gedeelte erg vuil te zijn. Toen ik dat zag werd ik nieuwsgierig en heb ook de EGR los gehaald ,en wat blijkt het inlaatspruitstuk zat gewoon voor 50% verstopt met zwarte kool. Nou dat kan toch niet gunstig zijn voor de luchtstroming voor de motor. Tevens zat onder het EGR klepje ook veel aanslag dus de kans op stroring is ook aanwezig.

Een metalen plaatje met pakking voor de EGR kost op marktplaats zo´n 15 euro, dat ging hem niet worden, want ik had de auto de volgende dag weer nodig en had geen zin in dubbel werk. Wat ik gedaan heb is twee plaatjes uitgesneden uit een blad metaal, één plaatje dicht nu de EGR doorlaat af (dus onder het klepje), en het ander plaatje dicht de uitlaatzijde af. Dit kan doordat er aan bij de kanten een pakking zat. Je houdt dus een loze ruimte over.

Met het sleutelwerk was ik in een uurtje klaar maar met het schoonmaken van het spruitstuk en de EGR-doorlaat daar ben ik wel 3 mee uur druk geweest, waarbij je toch ook wel erg zwarte handen krijgt. Het resultaat is dat alles in het inlaatgedeelte nu weer brandschoon is. Ik moet zeggen dat de auto na 60 kilometer gereden te hebben zuiniger lijkt te lopen. Ik rij nu 3.3 eerder reed ik 3.8 maar goed het moet de komende weken nog blijken of hij ook daadwerkelijk zuiniger is. (Het zuiniger lopen is niet het uitgangspunt van het afdoppen voor mij, maar meer dat het inlaatgedeelte nu schoon blijft.)

Voordelen zijn:
De motor creéert minder roet
Beter luchtstroom doordat de kanalen niet vertopt gaan zitten waardoor hij waarschijnlijk ook zuiniger wordt
Minder kans op storing (EGR klep kan vast gaan zitten door aanslag)

Nadelen:
De motor komt minder snel op tempratuur door het ontzien van de warme uitlaatgassen
De piektemperatuur bij deellast is waarschijnlijk hoger door een armer brandstofmengsel. Normaal zorgen de uitlaatgassen voor een verlaagde piektempratuur, waardoor als gevolg minder koolstofmonoxide.
De interieurkachel zal minder snel warmte afgeven bij koud weer want de waterslangen lopen langs het EGR-buisje.

De nadelen van het afdoppen van de EGR lijken mijn geen problemen op te leveren.

Helaas geen foto's gemaakt, maar alles zat onder de koolaanslag zelfs tot bij de kleppen in de cilinderkop aan toe. Ik ben tevereden met het resultaat.
Gebruikers-avatar
TDi driver
Garage

Berichtdoor dj.verhulst » 21 Apr 2010 07:07

Ik denk dat je ook merkt dat ie wat beter trekt , betere verbranding, omdat de cilinder beter gevuld is.
het effect op een grote motor qua opwarmen, als je heel goed oplet merk je wel dat het iets langer duurt maar ook niet storend,, en de roetmeeting gaat een stuk makkelijker
Niet gehindert door enige vorm van inzicht
dj.verhulst
Nieuw op het forum!

Berichtdoor Gdsur5all » 21 Apr 2010 10:00

hoe zit dat nu met het milleu dan? afdoppen, is toch ook soms schadelijk voor het milieu? las ik hier ergens?
Lupo 3L
wit
Aug 2002
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Gdsur5all
3L-amateur

Berichtdoor Vegamobiel » 21 Apr 2010 10:13

hoe zit dat nu met het milleu dan? afdoppen, is toch ook soms schadelijk voor het milieu? las ik hier ergens?

De EGR is de klep die ervoor zorgt dat uitlaatgassen opnieuw de cilinder in worden gestuurd om opnieuw te worden verbrand.
Het doel van de EGR is de verbrandingstemperatuur naar beneden te krijgen waardoor de uitstoot van NOx vermindert, want NOx is slecht voor het milieu. NOx ontstaat namelijk bij hoge uitlaatgastemperaturen. Vandaar dat de temperatuursensor in dit proces betrokken is.

maar ja er zijn er veel die het erger vinden dat de inlaat van hun auto vuil wordt dan dat het milieu er onder te lijden heeft

als je weet dat er roetaanslag is, dan moet je dat gewoon preventief verwijderen (regelmatig) en niet de klep gaan uitschakelen!

Vegamobiel
Afbeelding op 100% PPO
Ik ben ROB => http://www.lne.be/campagnes/ikbenrob
Gebruikers-avatar
Vegamobiel
Betalend Lid

Berichtdoor TomTDI » 21 Apr 2010 10:54

De gedachtengang van velen die de EGR uitschakelen is: ik weet het beter (dan de ingenieurs van VW), ik verziek het milieu niet, dat doen alleen die anderen.
Een Diesel-gek
TomTDI
Betalend Lid

Berichtdoor 3lmaniac » 21 Apr 2010 19:35

zijn er ook foto,s hoe je dit ongeveer moet doen?

lijkt me ook wel een optie , vooral als de boel zo verstopt komt te zitten...
Afbeelding

Lupo 3L
Jazz Blue 09-2002
Audi A3 Sportback 2.0 TFSI DSG 249pk
Lava Grau 06-2005
Gebruikers-avatar
3lmaniac
3L-liefhebber

Berichtdoor TDi driver » 21 Apr 2010 23:05

dan heb ik toch nog de volgende vraag: Wat is het nut van de koelslangen langs de EGR-buis?
Gebruikers-avatar
TDi driver
Garage

Berichtdoor TDi driver » 21 Apr 2010 23:16

3lmaniac schreef:zijn er ook foto,s hoe je dit ongeveer moet doen?

lijkt me ook wel een optie , vooral als de boel zo verstopt komt te zitten...

Voor de gene die interesse hebben begin eerst eens met het loshalen van de bovenste slang van de inlaat op de motor (Links achter de motor) . Als je dat loshaalt bekijk de situatie dan eens, eventueel met een spiegeltje. Je ziet nu zelf ook eens hoe het er aan toe is, en met dat gegeven kan je een beslissing maken of je het egr gedeelte afdicht. De slang loshalen is 5 minuten werk en je hebt er allen een waterpomptang voor nodig.

En ''het beter weten dan de ingenineurs van VW'', waarom dan zoveel aanslag in het inlaat gedeelte, het kan dus altijd beter. Bij Vw dealer maken ze ook niet elke beurt de inaat kanalen schoon.
Ik ben technicus en dus vind ik het juist geweldig dat iemand een bestaand systeem kan optimaliseren naar zijn doen. Een techincus die dat niet wil begrijpen moet het houden bij alleen oliebeurtjes en niets meer. Ik streef meestal naar perfectie als het om techniek gaat, in dit geval is dat niet alleen het aspect milleu maar combinatie van milleu en het behouden van een goed lopende motor.
Laatst gewijzigd door TDi driver op 20 Jan 2011 06:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
TDi driver
Garage

Berichtdoor Vegamobiel » 23 Apr 2010 18:58

Code: Alles selecteren
Roet preventief verwijderen is niet mogelijk, je kunt het pas weghalen als het er al zit.

Ik bedoel natuurlijk dat door het met regelmaat properhouden van het inlaattraject je ook met een goed werkende motor kan rondrijden
als je dit regelmatig doet/laat doen zal je nooit last hebben van dat het vol zit

Vegamobiel
Afbeelding op 100% PPO
Gebruikers-avatar
Vegamobiel
Betalend Lid

Berichtdoor jos_br » 24 Apr 2010 06:52

Vegamobiel schreef:
Code: Alles selecteren
Roet preventief verwijderen is niet mogelijk, je kunt het pas weghalen als het er al zit.

Ik bedoel natuurlijk dat door het met regelmaat properhouden van het inlaattraject je ook met een goed werkende motor kan rondrijden
als je dit regelmatig doet/laat doen zal je nooit last hebben van dat het vol zit

Vegamobiel

Dit "schoonmaken" kost ongeveer 2 uur (inlaat verwijderen ect.) à € 97,= per uur, denk dat de gemiddelde beurt aardig duur gaat worden dan. Wanneer het inlaattraject door deze vervuiling dichtraakt, en de egr dusdanig vervuild dat deze niet eens meer afsluit, wil ik wel eens weten wat slechter voor het milieu is. Bij mijn eigen auto's zijn de egr weg en de inlaat is na 400000km brandschoon. Dit betekent dat de motor al die km's contstant is qua uitstoot, goed presteert en ik hier een beter gevoel bij heb voor wat het milieu betreft.

Jos.
Because real engines don´t need sparkplugs!
Gebruikers-avatar
jos_br
Garage

Berichtdoor Vegamobiel » 25 Apr 2010 10:23

Wanneer het inlaattraject door deze vervuiling dichtraakt, en de egr dusdanig vervuild dat deze niet eens meer afsluit, wil ik wel eens weten wat slechter voor het milieu is

Daarom moet je het regelmatig laten uitvoeren.
maar de redenering mijn motor is schoon zonder 'egr' en het milieu daar trek ik me niets van aan vind ik ...

Vegamobiel 8)
Afbeelding op 100% PPO
Gebruikers-avatar
Vegamobiel
Betalend Lid

Volgende

Terug naar Techniek